Onderweg in Thailand

Blog, door Martine & Twan

Chiang Rai

Vanuit Pai gingen wij door naar Chiang Rai. Helaas is er vanuit Pai niet een rechtstreeks vervoermiddel dat daar naartoe gaat, dus moesten we een tussenstop maken in Chiang Mai. Dus op eerste kerstdag gingen wij rond 9:00 uur terug naar Chiang Mai. De 762 bochten vielen ook deze keer niet mee, dus groen van de misselijkheid stapten wij uit in Chiang Mai. Daar vertrok de eerstvolgende bus naar Chiang Rai pas 4 uur later. Dus besloten wij om het dichtstbijzijnde winkelcentrum op te zoeken. Noodgedwongen gingen wij, bepakt en bezakt, dus naar een winkelboulevard, typisch kerst. Eenmaal in Chiang Rai nog op zoek naar een leuk tentje voor ons eerstkerstdag diner, wat ook weer een hels karwei was. Uiteindelijk op de night bazaar geëindigd met springrolls terwijl naast ons de playbackende travestieten een kerstavond opvoerde.

Omdat we maar twee dagen in Chiang Rai wilde blijven en wij natuurlijk alles wilden zien in die tijd, hebben we ons over laten halen om een dagexcursie te doen. Daarom hebben we de eerste dag zelf de stad verkend, voornamelijk weer onze ogen uit gekeken bij de mooie tempels. Alhoewel we nu al aardig wat tempels gezien hebben, en wij niet meer op kijken van de doorsnee tempels. En de dag erna zijn we op excursie geweest. Omdat wij tot nu toe alles zelf hebben geregeld was dit wel even wennen. Busje in, busje uit, dan wachten tot alle Chinezen van alle kanten de juiste foto’s hebben gemaakt, tot alle Brazilianen alle mogelijke souveniertjes hebben gekocht en dan weer busje in op naar de volgende toeristische plek en opnieuw hetzelfde riedeltje. Maar hierdoor hebben we wel alle mooie plekken van Chiang Rai gezien, waaronder de witte tempel, de theeplantages, een langnek dorp en het drielandenpunt de gouden driehoek. En dit alles op de enige regenachtige dag van onze reis tot nu toe. En het was niet een buitje, maar de hele dag door een onophoudelijke regenbui.

In Chiang Rai eindigt ons avontuur wat betreft Thailand. Op weg naar Laos nemen wij afscheid van het land met de eeuwige glimlach, de sticky rice with mango, de prachtige tempels, de Pad Thai, het linksrijden en de ananas shakes.

En als alles gaat volgens planning (je weet het nooit) komen we nog terug naar Thailand om onze reis echt af te sluiten aan de stranden van Zuid Thailand.

Pai

Het is nu klaar met de drukte van de grote steden, tijd om volledig tot rust te komen in het relaxte dorpje Pai. In het groene noorden van het land ligt dit ‘hippie dorpje’, in een sprookjesachtige bergdal aan de Pai rivier. Pai is heel erg geliefd bij backpackers en dan met name bij de backpackers die graag op hun jonge leeftijd toch nog eens hippie willen zijn. Heb je geen rasta haren, dan pas je er al eigenlijk niet echt tussen. Dit in combinatie met een wijde, soort Aladdin achtige broek (met het liefst olifanten erop) maakt je tot een tijdelijke inwoner van Pai.

We hadden ons al wat ingelezen over Pai en waren daarom van plan volledig rustig aan te doen hier en lekker te relaxen. Er is namelijk niet veel te zien, dus we hoefden niet bang te zijn dat we iets zouden missen. Drie en een half uur hebben we gereisd van Chiang Mai naar Pai. De afstand was niet zo gek ver, maar de 762 scherpe bochten (!!!) die de route telde, zorgde dat het best wat tijd in beslag nam. Gelukkig was het uitzicht prachtig in het groene gebied waar we reden, dat zorgde voor genoeg afleiding tijdens de rit.

Via onze veelgebruikte apps hadden we precies opgezocht hoe ver het lopen was naar onze accommodatie en dat was dit keer 1.6km. Te doen dachten we, en daarom met de backpack op onze rug op pad. Dat 1km van de reis een helling van 10% was stond dan weer niet in de routebeschrijving. Gelukkig deed het resort met daarop 12 vrijstaande lodges en prachtig uitzicht over de bergen veel goed en hadden we weer vol energie. Na over een avondmarkt gewandeld te hebben en daar ook lekker gegeten te hebben, liepen we dezelfde weg terug naar huis. Nu wisten we wat we konden verwachten en zonder backpack leek het goed te doen. Bij het steile stuk richting de accommodatie kregen we halverwege gezelschap van straathonden die aan ons wilden snuffelen en gedag kwamen zeggen. De derde hond die dat kwam doen, vond ons blijkbaar minder gezellig en deed in plaats van snuffelen, iets wat we niet hadden verwacht. Blijkbaar zaten we in zijn territorium en dus leek een beet in mijn been de juiste actie voor de hond. De tandafdrukken stonden in m’n been, maar gelukkig was de beet niet erg diep en konden we konden we snel doorlopen. Geen Paise hond als huisdier voor mij.

De beste manier om Pai te verkennen, is per scooter (dat is in Thailand een motor, want een scooter bestaat hier niet). Op dag twee hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar de hoogtepunten van de omgeving gecrosst. Bij de Pai Canyon, een natuurgebied met een prachtig uitzicht over de Pai vallei, werd een flinke wandeling ingezet. Heerlijk om met de scooter onderweg te zijn in dit mooie gebied.

Kerstavond hebben we chique gedineerd bij Silhouette, een Europees restaurant met een speciaal kerstmenu. Om toch een beetje het kerstgevoel te krijgen werd er een Thaise familie ingehuurd door het restaurant, om Thaise kerstliedjes te zingen voor de toeristische gasten. Met gezellige muziek op de achtergrond waren het voor-en hoofdgerecht inmiddels weggewerkt en was het wachten op het dessert. Dat dessert was meer dan welkom, want wij hadden nog nooit zulke kleine porties gehad en vergingen nog van de honger. Na even gewacht te hebben kwam de eigenaar van het restaurant met de rekening aanzetten en de vraag of we wilden vertrekken, aangezien er nog andere gasten aan het wachten waren. Tikkeltje beledigd waren we wel, maar na nog drie desserts gekocht te hebben op de avondmarkt hebben wij toch een heerlijke kerstavond gehad.

Chiang Mai

De nachttrein, een ritje van Ayutthaya naar Chiang Mai is ongeveer 12 uur. Om 21:00 uur vertrok onze trein en op alles voorbereid stapte wij de trein in. We hadden boven en onder een plekje en de bedjes waren al strak en netjes opgemaakt. Twan ging onder en ik boven. Twan had een gordijntje dat het licht tegen hield en een leuk raampje. Ik had vooral veel licht en heel veel airco. Maar met ooglapje en een dik vest toch nog een prima nachtje gehad. Toen de zon langzaam door kwam werden de bedjes omgetoverd tot zitjes en konden we zo genieten van het prachtige uitzicht. Wij vonden de nachttrein een super leuke ervaring, alleen volgende keer draaien we de rollen om, want meer dan een week verkouden heb ik er niet nog eens voor over.

In Chiang Mai hebben we uiteindelijk vijf nachten geslapen. De stad heeft een relaxte sfeer over zich en is gezellig om doorheen te lopen. We hadden geluk dat we op zondag aankwamen, want meteen die avond was de Sunday Market. Een enorm grote markt door de straten van Chiang Mai. Met duizenden kraampjes met van alles. Hoewel onze backpacks al aardig gevuld waren, konden we beiden de verleiding niet weerstaan en zijn er een aantal ‘onmisbare’ artikelen bijgevoegd. De twee daarop volgende dagen hebben wij besteed aan het verkennen van de stad. Aantal mooie tempels bezocht, musea bekeken en lekker geslenterd door de straten.

De derde dag was nu al één van de leukste van onze reis. Al sinds mijn kinderjaren spaarde ik namelijk olifantjes, en op deze dag kon ik eindelijk oog in oog met ze komen te staan. Omdat wij het dierenwelzijn enorm belangrijk vinden, hebben wij er een hele zoektocht naar gedaan om het perfecte bedrijf te vinden die ons konden helpen mij droom te verwezenlijken. We hebben uiteindelijk gekozen voor de opvang waar mishandelde olifantjes worden opgevangen en verzorgd. Toen we uit het busje stapten kwamen er gelijk al drie grote olifanten naar ons toe gelopen. Even wennen aan de intensiteit van het dier, konden we ze aaien en knuffelen. De hele dag waren we in het resort wat vooral bestaat uit de jungle. Hier hebben we de lieve olifantjes te eten gegeven, een wandeling door de natuur gemaakt en ze gebadderd. Geen ritje op hun rug, zoals de meeste toeristen doen, maar gewoon lekker in hun eigen omgeving waar ze zich op hun gemak voelen. Wat een prachtige dieren zijn de olifanten! Ze zijn misschien niet zo fluffy, maar toch leuk om mee te knuffelen. Oprecht één van de meeste bijzondere momenten!

Chiang Mai is een stad waar, naast er een hoop moois te zien is, ook een backpackers gloed omheen hangt. En omdat wij niet de meest doorgewinterde backpackers zijn, wilde wij wel eens opgaan in deze manier van leven. Dus op ons laatste dagje in Chiang Mai zijn wij met ons boek (eigenlijk e-reader, maar dat klinkt toch minder backpackerig) naar het park gegaan om daar lekker in het zonnetje te gaan lezen. Terwijl ze om ons heen de meest moeilijke yoga oefeningen uitvoerde en ze bewapend met gitaar en al liederen ten gehoor brengen, probeerde wij even bij te komen van alle avonturen tot nu toe!

Chiang Mai

Chiang Mai - Ayutthaya - Kanchanaburi - Bangkok

Ayutthaya

Ayutthaya was meer dan 400 jaar de hoofdstad van Thailand, tot 1767. Het was een machtige en welvarende stad. De Birmezen vielen de hoofdstad binnen en plunderden en vernielden de stad. Ayutthaya ligt op 2 uur van Bangkok af en is beroemd om deze vernielde, karakteristieke tempels.

Met de bus gingen we vanuit Kanchanaburi op naar Suphanburi, waar we de overstap hadden voor onze definitieve bestemming, Ayutthaya. Best nog een flinke reis, en dat lag niet aan de afstand, maar aan het niet echt kunnen doorrijden en vele stoppen. Na vier uur waren we op plek van bestemming.

We hadden het al gelezen en er veel over gehoord, Ayutthaya is de stad van de tempels. Daar bereiden we ons hier als volgt op voor: Martine heeft een lange jurk die ze de hele dag aan doet (wat met die hitte natuurlijk totaal niet fijn is), en daarvoor moet ook nog een blouse mee in de tas die de schouders bedekt. Sandalen eronder en gaan met die banaan. Wanneer mannen een tempel bezoeken zijn ze een stuk minder streng, en vaak mogen mannen gewoon met korte broek en een shirt naar binnen. In Bangkok werd ik met deze outfit meteen geweigerd, dus sindsdien ben ook ik op dit soort momenten voorbereid. Met mijn zandkleurige afritsbroek (de losse pijpen zitten in de tas) stap ik op een tempel af en kijk de bewakers vriendelijk en vragend aan. Bij een boze blik gaan de pijpen uit de tas, zip zip zip, is mijn broek ineens lang en lijk ik een totaal ander mens. Ook doe ik dan alsof ik voor het eerst aan kom lopen bij de tempel. Werkt perfect!

Op de eerste dag besloten we meteen maar wat tempels te bekijken. De tempels Wat Ratchaburana, Wat Phra Mahathat en Wat Nok stonden eerst op het lijstje. Het zijn heel mooie, oude, vervallen tempels, waarbij ze soms deels zijn hersteld. Op deze manier wordt weergegeven hoe de tempel er voor de vernieling uit heeft gezien. Na het zien van deze drie indrukwekkende tempels, hebben we de tempels Wat Phanan Choeng, Wat Putthaisowan en Wat Chailwatthanaram via een long tail boottrip bekeken. Chailwatthanaram bij zonsondergang was prachtig!

Om te vieren dat de stad een vermelding heeft van UNESCO, wordt ieder jaar een festival gehouden, dat een week duurt. Wij hadden hier geen idee van, maar hadden het geluk om op de dag van de opening van het festival te zijn. Shows, vuurwerk en mooie verlichting van de oude ruïnes, zorgde voor een sprookjesachtig gevoel. Hier hebben we heerlijk rondgeslenterd, heel veel verschillende geuren van lekker eten onze neuzen in laten gaan en vooral rondgekeken naar al het bijzonders. Wat nog wel erg zielig was en onderdeel is van de cultuur, is de manier hoe ze met dieren omgaan. Op het festival kon je op olifanten rijden, die nog geen halve meter ruimte hadden om te bewegen, omdat ze vastgeketend zaten aan bomen. Ook een krokodillenshow en hanengevechten hoorden erbij.

Leuk om te vermelden was dat er een complete stilte viel tijdens het festival. We verwachtten vuurwerk of een optreden of iets dergelijks, maar het was gewoon een momentje om het volkslied af te spelen via de speakers, waarbij echt alle Thai stil stonden.

De tweede dag in Ayutthaya stonden er nog wat tempels op het lijstje die bezocht moesten worden en een floating market. Aangezien dit allemaal best ver uit elkaar lag, besloten we met fietsen op pad te gaan. Dat was lekker en ging erg soepel. De floating market viel helaas wat tegen, het was niet wat we ervan verwacht hadden. De tempels die we nog bezocht hadden waren erg indrukwekkend. Inmiddels hadden we ook kaartjes voor de nachttrein naar Chiang Mai in de tas. Daar waren we erg blij mee, want we hoorden dat dat nog weleens tricky kon zijn, zo op het laatste moment. Wij zijn wel klaar voor een nachtje doorbrengen in de trein!

Ayutthaya

Ayutthaya - Kanchanaburi - Bangkok

Kanchanaburi

Vanuit het drukke Bangkok reizen we door naar Kanchanaburi. Vroeg uit de veren, want de bus vertrekt om 10:00 uur. Vanuit het busstation in Bangkok was het 2,5 uur rijden naar onze bestemming. Met volle bepakking op zoek naar ons guest house.

Een wandeling van 20 min zagen we op onze kaart en dat leek prima te doen, totdat je door hebt dat er een tas van 13kg op je rug en een van 3kg aan de voorkant hangt. Het luie zweet was er inmiddels wel uit en na het panisch ontwijken van blaffende honden kwamen we dan aan bij onze schattige accommodatie, waar we vriendelijk (in alleen vloeiend Thais) door de eigenaresse van de guest house werden ontvangen. Na het benoemen van de hoogtepunten van de stad gingen we met de fiets snel op pad. We moesten namelijk nog naar het museum ‘Thailand Burma Railway centre’ voordat deze dicht ging. Na het bekijken van de bekende bridge over the river Kwai werd het langzaam donker.

Nu even het mooiste gedeelte van de dag. Als je al in Thailand bent geweest weet je dit al, maar men oh men wat kan je hier lekker eten. In Bangkok was het al heerlijk, maar bij het restaurant Blue Rice aan de Kwai rivier, was het overheerlijk! Oja, en het zou ook niet pittig zijn. Dachten wij toch anders over hoor. Het was ook mijn eerste kennismaking met ‘mango sticky cocos rice’ en banaan in kokosmelk (kwijlende emoticon).

Leuk om te vermelden is dat bij de guest house, de badkamer half buiten was. Als in, alle dieren kunnen je van een afstandje begluren wanneer je daar op je gemakje zit. Een van onze vrienden uit Cyprus kwam ook nog even gedag zeggen (meneer kakkerlak). Voor mij een prima nacht, voor mijn reisbuddy een iets mindere.

We hadden besloten om nog een nachtje te verblijven in Kanchanaburi, omdat we het Erawan National Park en de zeven watervallen heel graag wilden zien. Daarom weer op pad met de bus, om vervolgens een mooie wandeling te maken langs de watervallen. Het zijn er uiteindelijk door tijdsgebrek vier geworden, maar we hebben nog wel lekker kunnen afkoelen in de waterval. Oké, dit laatste klinkt iets leuker dan het was. Het plan was om een duik te nemen en naar de waterval toe te zwemmen, wat we ook wat andere mensen zagen doen. We hadden alleen niet het enorme aantal bijtende visjes gezien. Dus na afgekoelde tenen te hebben, was het wel prima zo.

Kanchanaburi

Kanchanaburi - Bangkok

Bangkok

Het startpunt van ons avontuur begint in Bangkok. En omdat wij niet de meest doorgewinterde backpackers zijn, eerder luxe paarden waarbij ons meest avontuurlijke uitstap eens per jaar kamperen op een festival is, hebben we gekozen om te beginnen in een hotel. We zaten dicht bij de drukste straat van heel Bangkok, Koh San Road. Toen we na, voor ons een avontuurlijke busrit aankwamen in die straat was het de welbekende cultuurshock. Bangkok is in één woord overweldigend. Het is warm, ruikt heel raar en het is vooral heel druk. Iedereen spreekt je aan, op elke meter van de straat verkopen ze eten, drinken, kleding, armbandjes en alle toeristische meuk voor een paar euro. Daar komen in de avond nog eens de gefrituurde schorpioenen bij.

Op de eerste echte dag zijn we gelijk begonnen met de hoogtepunten van Bangkok bezoeken: Wat Phra Kaew, Grand Royal Palace en Wat Pho. Op de tweede dag zijn we iets avontuurlijker met de rivier expres boot naar de tempels Wat Arun gevaren en Wat Traimit om vervolgens totaal te verdwalen in het hysterische China town. In China town alle platgeslagen varkenskoppen proberen te ontwijken kwamen we ‘per ongeluk’ in een warenhuis van telefoonhoesjes terecht. En ja met vijf verdiepingen vol met hoesjes konden we beiden de verleiding niet weerstaan natuurlijk. De dag afgesloten op de prachtige Golden Mountain, Wat Saket, met uitzicht over Bangkok.

Ons laatste dagje in Bangkok verliep anders dan gepland, en ja dat hoort bij het backpackers leven maar ik die alles tot in de puntjes plant moet daar toch nog even aan wennen. Om het allemaal nog avontuurlijker te maken gingen er met de openbare bus op weg naar de floating market. Die was dicht, want het was geen weekend (verkeerd voorgelicht door de tourist information). Toen ons hele plan omgegooid en naar Jim Thomson House gegaan, volgens vele een aanrader maar wij hebben ons vooral afgevraagd waarom mensen dat schrijven. Vervolgens weer totaal per ongeluk uitgekomen bij vijf enorme shopping centra, waar we de verleiding van de sandalen niet konden weerstaan. Misschien kwam het ook doordat we de hele tijd werden uitgelachen om onze grote bergschoenen, die met 30 graden toch ook wel erg warm zijn. De dag hebben we afgesloten met een duik in ons zwembad op het dak, dat bedoel ik nou met luxe paarden.

Bangkok is een bijzondere overweldigende stad. De tempels zijn immens mooi, groot, goud en adembenemend. Je moet je alleen wel even worstelen door de vele Chinezen die met hun tours en hun parapluutjes denken dat ze de enige zijn. Daarnaast hebben we geprobeerd niet opgelicht te worden, wij hebben alle waarschuwingen van thuis enorm serieus genomen. Dus elke Thai die tegen ons praat wordt met achterdochtige oogjes aangekeken. Maar de trucjes van dat de tempels dicht zijn en ze je naar andere plekken willen brengen, of ze je in de verkeerde boot willen zetten (waar je veel meer voor betaalt dan de river expres), of ze willen je zogenaamd de weg wijzen waarna je daarna bijna in de tuk tuk wordt geduwd, deze trucjes hebben we in ieder geval kunnen ontwijken. Wij hebben het openbaar vervoer in ieder geval een beetje onder de knie nu, dus dat is stap één van het backpacken. Nu de rest nog!